Erik S. Rasmussen i "Råt for Usødet"

Her kan du læse adm. direktør Erik S. Rasmussens indlæg i Motormagasinets Råt for Usødet bragt d. 12. april med titlen "Hvorfor afhjælpe mangel på faglært arbejdskraft på skadesområdet?":

Hvorfor afhjælpe mangel på faglært arbejdskraft på skadesområdet?

Det var med stor forundring, at jeg læste seneste nummer af Motormagasinet. Her tænkes på artiklerne om, dels fremtiden for skadesbranchen, men især branchens bekymringer om manglende arbejdskraft fremover, nærmere mangel på, eller kommende mangel på uddannede karosseri-teknikere.

Set i lyset af den seneste tids ophedede debat i samme magasin om de helt urimelige vilkår forsikringsselskaber stiller skadesreparatørerne, forekommer det forunderligt, at der er brancheaktører, der både bekymrer sig, og tillige tilsyneladende har et brændende ønske om at medvirke til, at skadesbranchen imødekommer manglen på dygtige karosseri-teknikere.

Hvem er det nu alle disse dygtige karosseri-teknikere arbejder for ? – stort set kun forsikringsselskaberne. Her er problematikken den velkendte, at selskaberne stiller et kalkulations-system til rådighed, hvor bl.a. tidstælleværkerne, mere reglen end undtagelserne, er ganske urealistiske i forhold til de faktiske arbejdstider. Tænk på den seneste tumult, der har været omkring Tesla-bilerne. Der er absolut ingen, der tvinger F&P (læs forsikringsselskaberne) til at anvende disse data. Hertil kommer, at selskaberne tillige både ønsker gratis ydelser stillet til rådighed, og ellers derfra udpiner skadesbranchen på alle tænkelige og utænkelige måder. Når man som jeg, har været tæt på skadesbranchen i relation til forsikringsselskaberne i en længere årrække, tænker man; nu kan de da ikke finde på flere abekattestreger overfor autoværkstederne – og tro mig, det kan de….det stopper aldrig, medmindre udbuddet kommer i balance.

Mon, når alt kommer til alt, at der er mangel, eller kommer til at blive mangel på karosseri-teknikere ? Man kan let få den tanke og fornemmelse, at trafikskaderne ”klumper sig sammen” hos de skades-aktører, der har måttet acceptere forsikringsselskabernes skarpeste vilkår, og så opstår der naturligvis ventetider og mandskabsmangel.

Ifølge F&P har flere end 3500 autovirksomheder et reparatørnummer i Autotaks/Forsi. Med andre ord er der et langt større udbud/skadesreparatører end efterspørgsel på skadesreparationer, og her gælder den gode gamle regel om, at udbud og efterspørgsel bestemmer priser og vilkår. Når forsikringsselskaberne har så stor succes med at tryne autoværkstederne hænger det naturligvis også i stor grad sammen med det alt for store udbud af skadesreparatører, der ønsker at udbedre disse trafikskader. Der er ubalance.

I Dansk Bilbrancheråd kerer vi os ikke om skadesbranchens genvordigheder og især en eventuel mangel på arbejdskraft – det må forsikringsselskaberne til den tid selv ligge og bøvle med.

Vi kerer os i stedet om at tiltrække det fornødne antal dygtige unge mennesker til uddannelsen som personvognsmekaniker gennem kampagnen ”TunDinFremtid” – personvognsmekanikere er der allerede nu en skrigende mangel på, så glem alt om det omskolingsnak fra mekaniker til karosse-tekniker. Dansk Bilbrancheråds medlemmer har den indstilling, at det på alle måder er noget sjovere at udføre service og reparationer på Hr. og Fru Jensens biler - de kræver ikke skøre gratisydelser, og så betaler de det, tingene nu engang koster – til stor forskel fra forsikringsselskaberne.

Henvendelse

Har du spørgsmål, da kontakt adm. direktør Erik S. Rasmussen på tlf. 40414399 eller esr@dbr.dk