Dette website anvender cookies til indsamling af statistik. Læs mere.
logo

 

København den 31. marts 2011
                                 

Skattefinansierede leasingbiler – det store leasingcirkus / DR´s forbrugerprogram Pengemagasinet i aftes.

Bilforhandlere og autoværksteder udkonkurreres med statstilskud…………….

I autoværkstedernes brancheorganisation har vi længe ventet på, at medierne og ikke mindst politikerne vil rette fokus mod det bilafgiftcirkus, der foregår i leasing-branchen med skattefinansierede midler.
 
DR lykkedes med, på en pædagogisk måde, at illustrere, at de forbrugere, der køber deres nye bil til ejendom, sammen med landets øvrige skatteborgere, er med til at betale for, at landets bankejede finansieringsselskaber, kan pumpe nye biler ud i markedet på ekstremt lempelige vilkår (pris).
 
Det hele foregår ved at finansieringsselskaberne slipper væsentlig billigere, når de skal betale registreringsafgift til staten af den nye bil, end den afgift, der skal betales, når bilen købes af en forbruger til ejendom. Der er således her tale om en forskelsbehandling, som ingen kan være tjent med.
 
Fortsætter denne tendens, vil der ske det, at staten mister endnu flere provenue-mia. end de 4 mia. kr., staten har mistet på dette ”afgift-cirkus” i 2010. Der vil også ske det, at de store bankejede leasingselskaber med tiden vil få en monopol lignende status, og så bliver det bestemt ikke sjovt for landets 2 mio. bilejere.
 
En afledt konsekvens af ovennævnte er, at vi allerede nu kan konstatere, at leasingaktørerne og bilimportørerne er i fuld gang med at få kontrol over  brugtvognsmarkedet, idet mange kanaler til omsætning af de brugte biler lukkes for andre – det vil sige branchens frie aktører, ved hjælp af ovennævnte regler og reglerne om fleksleasing.
 
Det mest beskæmmende er dog, at skiftende skatteministre vender det blinde øje til, hvilket både er uforståeligt og uacceptabelt. Det danske bilafgiftsystem er nu fuldstændig ude af både balance og kontrol fra myndighedens side. Det bekræftes, nærmest som en tilståelsessag, når skatteminister Peter Christensen ifølge Pengemagasinet, nægtede at medvirke og kommentere programmets afsløringer. Igen helt uacceptabelt. I DBR efterlyser vi et hurtigt valg, således en kommende og varig skatteminister kan få ryddet op i det morads af lovregler og gråzoner, der præger afgiftsfastsættelsen af nye biler, herunder især de store bankejede leasingselskaber, der med større og større hastighed er ved at overtage hele autobranchen, på lang sigt til skade for forbrugerne.
 
I den frie del af autobranchen har vi intet imod konkurrence, ej heller fra leasingselskaber, idet konkurrence kun er sundt for alle parter, og især samfundet. Men når autoforhandlere og værksteder udkonkurreres af banker (deres
 
leasingselskaber) med ”statsstøtte” uden de ansvarlige politikere griber ind, så råber vi vagt i gevær….
 
Som baggrundsmateriale/info. anbefales det at se DR Pengemagasinet på nettet fra i aftes – onsdag den 30. marts kl. 21.25 – klik her.
  
Spørgsmål eller kommentarer til denne pressemeddelelse kan rettes til direktør/advokat Erik S. Rasmussen, DBR – autoværkstedernes brancheorganisation, mobilnr. 40 41 43 99. 
 
Autoværkstedernes brancheorganisation, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (DBR) er autobranchens største interesseorganisation med flere end 1700 autoværksteder som medlemmer, se mere på www.dbr.dk.